تبلیغات
آموزگار اول - مشق شب را شیرین کنیم
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : میترا راستی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
آموزگار اول
سه شنبه 18 فروردین 1394 :: نویسنده : میترا راستی       

مشق شب را شیرین کنیم:

v     زمان و مدت مشق شب دانش آموزان کاملاً متفاوت است . تعیین زمانی محدود کمک می کند که از هشدار دادن به آنها و عصبانیت بپرهیزید.

v   منحنی بازدهی در انسانها متفاوت است . پیش از ظهر به بالاترین حد خود می رسد، بعد از ظهر یک تا سه ساعت افت می کند  و سپس دوباره کاهش یافته و به تدریج خسته می شویم .شب ها برای بار سوم اوج می گیرد که برای بچه ها حدود 8 تا 10 و برای بزرگ سالان 9 تا یک بامداد است .یعنی زمانی که فرد آماده رفتن به رخت خواب می شود.

(برنامه ریزی درسی مطابق با این منحنی باشد)

 

زمان تمرکز بچه ها :                                   6  تا 8 ساله حداکثر 40 دقیقه

 برحسب احتیاج تغییر می کند.                   9تا 11 ساله حداکثر 60 دقیقه

                                                            12 تا 14 ساله حداکثر 90 دقیقه

v     زمان یادگیری :       برحسب احتیاج تغییر می کند.                

  کلاس اول و دوم :  30 دقیقه یادگیری      15 دقیقه وقفه        20دقیقه یادگیری

    کلاس سوم و چهارم :  45 دقیقه یادگیری      15 دقیقه وقفه       20دقیقه یادگیری

   کلاس پنجم و اول راهنمایی :  60 دقیقه یادگیری    15 دقیقه وقفه 30دقیقه یادگیری

   کلاس دوم و سوم راهنمایی :  60 دقیقه یادگیری   15 دقیقه وقفه 60دقیقه یادگیری

v     زمان انجام مشق شب و بازی کودک را مشخص کنید تا از سهل انگاری او جلوگیری شود و حالت مسابقه پیدا نکند .

v     از کودک بخواهیم خودش حدس بزند برای انجام تکالیفش به چه مدت زمان نیاز دارد. زمان شروع وقفه و زمان پایان تکالیفش را یادداشت کند.

v     قبل از خواب  نکات مهم درس فردا را در صورتی که مایل باشد انجام دهید.در غیر اینصورت خواندن کتابهایی را که دوست دارد انجام دهید.

v     مطالعه در روز و در زمان معینی صورت بگیرد.

v   در همان زمان که کودک باید تکالیفش را انجام دهد پدر یا مادر نیز تکالیفش را به صورت کارهایی که همیشه تکرار می شوند انجام دهد مثل اطو کشی لباسهاو.....

v     داشتن تقویم خانگی ، همه اعضای خانواده تکالیف و فعالیت های روزانه را ثبت کنند.

v     در برنامه روزانه دست کم یک عادت جدید داشته باشید .مثلاً رفتن به سینما در آخر هفته

v     محکم بر سر زمان یادگیری بایستید .فقط در موارد خاصی استثنا قائل شوید.

v     هر سه ماه یک بار برنامه آموزشی را تغییر دهید.

v     پانزده دقیقه قبل از شروع برنامه ، زمان انجام تکالیف را به کودک یادآوری کنید تا با آرامش بازی اش را تمام کند.

v     تعطیلات آخر هفته دست کم جمعه رها از مسئولیت ، تکلیف و یادگیری باشد مگر آن که خود او طالب شود .

v     محیطی را که کودک در آن درس می خواند به میل خودش آماده شود.

اتاق کودک:

 بهترین و مناسب ترین ماده برای وسایل چوب رنگ روشن است .بهترین رنگ رنگ های صمیمی مثل قرمز ، نارنجی ،زرد(رنگ های شاد و گرمی که اطمینان می بخشد) یا آبی ، بنفش ، سبز(رنگ هایی که آرامش دهنده اند و باعث تخلیه هیجان می شود)می باشد.

v     هر شش ماه یک بار به همراه کودک خرت و پرت اتاق او را دور بریزید.به جز آنهایی را که کودک به آن وابسته است.

v     چند گیاه سالم و قشنگ در اتاقش بگذارید.رنگ سبز آرامش می دهدو باعث حفظ تمرکز می شود.

v     محل میز تحریر جایی باشد که او را به یادگیری تشویق کند.

v   حدود 75 تا 98 درصد از بچه ها تمایلات و تنفرات والدین خود را دارند.بنابراین خود را جای کودک بگذارید و ببینید آیا اگر اتاق خودتان بود همین طور طراحی می کردید.

v   نظم و ترتیب در اتاق ذهن را آزاد و امکان تمرکز ایجاد می کند.برای شروع تکلیف باید اتاق  و محل درس خواندن مرتب شود و وسایل مدرسه منظم باشد.

 

برای ایجاد نظم و ترتیب در کودک ، شش ماه کارهای زیر را انجام دهید:

1-     روزی یک بار مرتب کردن اتاق کودک.

2-     دست نزدن به آنچه که کودک خودش مرتب کرده .

3-     دست نزدن به بازی های پهن شده.

4-     بی چون و چرا زباله ها،لباس ها و ... را بردارید.

5-     به خاطر خستگی از مرتب کردن اتاق یا شلختگی کودک آه و ناله نکنید.نشان دهید که این کار لذت بخش است .

6-   قبل از انجام تکالیف،یک ربع با کودک اتاق را مرتب کنید و هنگام انجام این کار از موسیقی استفاده کرده و با کودک در مورد اتفاقات آن روز صحبت کنید و پس از اتمام کار وسط اتاق بایستید و با هم از مرتب شدن همه چیز ابزار شادی کنید.

v   موسیقی خوشایند برانگیزاننده قدرت خلاقیت مغز ،تنش زدا،افزاینده توان ضبط مطالب در مغز است.کودکانی که در منزلشان زیاد موسیقی شنیده اند با هوش تر از بچه های دیگر هستند.

v     هنگام انجام دادن تکالیف اجازه دهید که کودکتان موسیقی مورد علاقه اش را پخش کند.

v     در سال اول مدرسه کمک پدر و مادر در انجام تکالیف ضروری است.

v     هر بچه ای در کنار مواد درسی به مواد کمک آموزشی هم نیاز دارد.

 

برای یادگیری بهتر :

  1. 1.       کتابها و دفترچه های یک قفسه هم رنگ باشند.
  2. 2.       هر چه در دفتر وارد می کنند منظم باشد و مهم است که هر مطلب زیر عنوان مربوط به خودش بیاید.
  3. 3.       کتابهای درسی کودک مال خودش باشد.چون علامتهای شخصی بازنگری را آسان می کند.
  4. 4.       همیشه اول تکالیف نوشتنی را انجام دهد.
  5. 5.       درسهای جدید را اول کوتاه و گذرا بخواند و هنگام انجام تمرین به درس مراجعه کند.
  6. 6.    نکات مهم را یک بار دیگر با کلمات خودش بنویسد.برای کلمه ها ، قواعد و فرمولهای موجود،دفتری اختصاص دهید و مطلب تازه را برای بازنگری در آن بنویسید.
  7. 7.       کلمات حفظ کردنی ،شعرها ،قواد یا درسها را با صدای بلند یا حتی آواز بخواند.
  8. 8.       مطالب تازه درسی را در فاصله زمانی 15 دقیقه به مدت دو هفته دوباره دوره کند.
  9. 9.       قبل از خواب مهمترین نکته ها را با آرامش بخواند.

 یادگیری موفقیت آمیز و لذت بخش برای والد و فرزند :

1-     هرگز تمام مدت کنار او ننشینید ،بگذارید مستقل و تنها کار کند.

2-     فقط در موارد حاد بخصوص مشکلات آموزشی به طور هدفدار به او کمک کنید،نه در تمام موارد درسی.

3-   نقادانه خودتان را امتحان کنید و از خود بپرسید:آیا واقعا من به اندازه کافی صبور هستم و شرایط را درک می کنم که به کودکم در یادگیری کمک کنم.

4-     هرگز بیشتر از چهار هفته نقش معلم کمکی را بازی نکنیم چون مشکلات ساده ای در روابط پدر و مادر ،فرزندیتان ایجاد می شود.

v     هیچ کودکی در همه زمینه ها به یک اندازه خوب نیست.

v     هیچ کودکی  در تمام طول تحصیلش به یک اندازه خوب کنار نمی آید.

v     هیچ کودکی همیشه نمره های خوب نمی گیرد. 

v     هیچ کودکی همیشه به نمره های خوب نیاز ندارد.

v     هیچ کودکی  به خاطر گرفتن نمره بد کودن نیست.

v     هیچ کودکی  به دلیل اینکه از عهده موفقیت در مدرسه ای یا در امتحانی برنیامده تمام زندگی اش را خراب نکرده است.

v     به ویژگی های فردی کودکتان توجه کنید.

v     ویژگی های منحصر به فرد او را پاداش دهید،او را تشویق و تحسین کنید.

v     شخصیت او را هرگز با کارایی در مدرسه اندازه گیری نکنید.

v     مثالهایی از شخصیت های معروف برایش بزنید.از کسانی که با وجود نمره های بد در مدرسه کار مهمی انجام داده اند .

v     به نمره های بد کارنامه زیاد بها ندهید.بلکه آنها را به عنوان لغزش ببینید و در کودکتان انگیزه ایجاد کنید.

v     با وجود نمره بد به کودکتان توجه و عشق نشان دهید.

v     به او جرات بدهید ، به نقاط قوت او اشاره کنید .

v     او را جریمه ، دعوا یا تهدید نکنید.

v     زمان انجام تکالیف باید بدون تغییر بماند.

v     هیچ تاکید آموزشی یا کنترل آموزشی قوی تری را امتحان نکنید.

v     از اشتباه های بزرگ خودتان در مدرسه تعریف کنید.

v     به کودکتان این احساس را بدهید که او بخصوص یک انسان بسیار ارزشمند است و حتما زندگی موفقیت آمیز توام با خوشبختی خواهد داشت.

v   بازیهای آموزشی و تمرینهای تمرکز,حساب کردن و کتابهای قرائت چیزهایی هستند غیر از معجزه و جادو برای پیشرفت تحصیلی بهتر.البته تا وقتی که برای کودک لذت بخش باشد.

v     شطرنج , تخته نرد, دومینو و.... منطق و تمرکز را افزایش می دهد.

v     پازل و کارهای دستی باعث افزایش صبرو تحمل و شناخت حرکات ,  دقت, منطق و تمرکز می شود.

v     بازیهای کامپیوتری سرعت عکس العمل , تمرکز , منطق و دانش الکترونیک را بهبود می دهد.

v     جدول , معما, 20 سوالی , دانش عمومی, قدرت بیان خزانه لغات را افزایش می دهد.

v   کتابهای علمی , تخیلی, قصه های کودکان و داستانهای جنائی و مصور کارتونی برای بهبود خواندن و درست نوشتن , تقویت قدرت بیان , تخیل و تمرکز موثرند.

v   روزنامه , مجله , کتاب های تخصصی و فرهنگنامه دانش عمومی را افزایش داده و در بهبود خواندن ، صحیح نوشتن ، تمرکز و کسب اطلاع از متن موثرند. 

عنوان کتاب : مشق





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر